Biserica Ortodoxa Romana Sfintii Imparati Constantin si Elena

View Original

Scrisoare Pastorală 2019

NAȘTEREA DOMNULUI ȘI DUMNEZEULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS

Hristos Se naște! Măriți-L!

„Și (Iisus) le-a zis: Acestea sunt cuvintele pe care le-am grăit către voi fiind încă împreună cu voi, că trebuie să se împlinească toate cele scrise despre Mine în Legea lui Moise, în proroci și în psalmi”. - (Luca 24, 44-45)

Iubiți fii și fiice duhovnicești în Hristos,

Preacucernicului cler, Preacuviosului cin monahal și dreptmăritorilor creștini ai Episcopiei noastre protejate de Dumnezeu:

„Har și Pace de la Dumnezeu-Tatăl nostru și de la Domnul nostru Iisus Hristos”, iar de la noi, arhierești binecuvântări!

Vă puteți bine întreba: „Ce a vrut să sugereze, de fapt, Iisus Hristos în afirmația Sa despre cele scrise de către profeții inspirați de Dumnezeu despre El cu secole înainte de întruparea Sa printre noi și ce anume au scris despre El? De ce, ceea ce au scris, a fost, este și va fi întotdeauna important? Acești autori și scrierile lor pot fi găsite în Vechiul și Noul Testament, Biblia. Multe dintre aceste cuvinte le-ați auzit în Slujbele din săptămânile și zilele dinaintea Nașterii Domnului nostru.

Ce s-a scris, de fapt, de către prorocii Mihea, Baruh, Isaia, Daniel și de către alți profeți? Și cum rămâne cu autorii cărților Facerea și Numerii, ai Psaltirii și ai altor versete biblice? Despre acestea și despre alte profeții scrise cu secole înainte de nașterea Lui, Domnul nostru Iisus Hristos Însuși le amintește ucenicilor Săi înaintea Înălțării Sale dintre noi. Întruparea lui Hristos în lumea noastră a fost prezisă cu secole înainte de nașterea Sa în Betleem. De fapt, întreaga Biblie, Vechiul și Noul Testament, este despre Iisus Hristos, Mântuitorul și Domnul nostru, care se face prezent în istoria umană.

Pe baza promisiunii dumnezeiești despre acest Mântuitor, așa cum s-a prevestit în Scriptură, poporul evreu sa străduit să mențină integritatea mărturiei sale de credință într-o singură Zeitate nevăzută care, prin dragostea Sa pentru mărturia lor, i-a eliberat din sclavie și i-a condus spre propriul lor tărâm. Acest Mântuitor, acest Mesia, Cel prevestit, este Acela care va da o nouă viață, nu într-un tărâm temporar, pământesc, ci o viață neîntreruptă tuturor celor care cred că El este, cu adevărat, împlinirea Sfintei Scripturi despre El.

După Înălțarea Domnului nostru dintre noi, referințe la aceiași autori sunt făcute, de asemenea, de către Sfântul Petru, în timp ce se adresează „oamenilor evlavioși care locuiesc în Ierusalim”, atunci când a declarat: „aceasta este ce s-a spus prin prorocul […] tot cel ce va chema numele Domnului se va mântui” (Fapte 2,21). Când a fost adus în fața curții religioase ebraice numită Sanhedrin, Sfântul Ștefan, primul martir, a fost mărturisitor al Domnului nostru Iisus Hristos, „Unul”, ca referință la relatarea acelorași profeți și Scripturi, în special a lui Avraam, Moise și David, care se referă la Iisus Cel răstignit și înviat, Mesia, ca fiind „Unul” (Fapte 7).

Sfântul Pavel, în special în Scrisoarea sa către Romani, face referire constantă la baza scripturistică ce privește nașterea singurului Mesia-Mântuitor ca singurul Fiu al lui Dumnezeu Tatăl. „În multe rânduri […] Dumnezeu a vorbit părinților noștri prin proroci; În zilele acestea mai de pe urmă ne-a grăit nouă prin Fiul, pe Care La pus moștenitor a toate și prin Care a făcut și veacurile” (Evrei 1,1-2). Cum se face că „în multe rânduri” Dumnezeu a vorbit prin Scriptură și prin profeți, dar acum vorbește în mod direct cu noi? Dumnezeu vorbește acum în mod direct omenirii prin Fiul Său, care a luat asupra Sa natura noastră umană, trupul nostru. Iisus nu este doar moștenitorul a tot ceea ce a fost și a ceea ce este, dar El este, împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, Creatorul a tot ceea ce a fost, este și va fi.

Ce indică, de fapt, Domnul nostru, în declarația Sa dată mai sus, înainte de Înălțare? Înainte de pătimirea, suferința, înmormântarea și învierea Sa, Iisus i-a întrebat pe ucenicii Săi: „Cine zic oamenii că sunt Eu, Fiul Omului? Iar ei au răspuns: Unii, Ioan Botezătorul, alții Ilie, alții Ieremia sau unul dintre proroci. Și le-a zis: Dar voi cine ziceți că sunt? Răspunzând Simon Petru a zis: Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu” (Mt. 16,14-15). Atunci Hristos răspunde că, într-adevăr, El este Însuși Fiul Dumnezeului Celui viu, ceea ce înseamnă că El este, de fapt, împlinirea profețiilor, a prorociilor lui Moise, ale profeților, ale lui David și ale altora. El este Cel despre care „toate cele scrise despre Mine în Legea lui Moise, în proroci și în psalmi trebuie să se îndeplinească”, după cum le reamintise, conform Sfântului Evanghelist Luca (24,44-45).

Sfântul Ioan, ucenicul cel iubit, în prima sa scrisoare, ni se adresează afirmând: „Viața s-a arătat și am văzut-o și mărturisim și vă vestim Viața de veci, care era la Tatăl și s-a arătat nouă” (1 Ioan 1,2). Sfântul Ioan ne reamintește că profețiile sunt îndeplinite, că tot ceea ce a fost scris despre Mesia s-a împlinit în Iisus din Nazaret, „întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și S-a făcut Om”. Hristos este Cuvântul de viață dătător, El este Viață, El este co-etern cu Tatăl.

Imnul binecunoscut pe care îl cântăm la fiecare Sfântă Liturghie la cel de-al doilea antifon este un rezumat al acestor referințe scripturistice: „Unule-Născut, Fiule și Cuvântul lui Dumnezeu, Cel ce ești fără de moarte și ai primit, pentru mântuirea noastră, a Te întrupa din Sfânta Născătoare de Dumnezeu și pururea Fecioara Maria; Carele neschimbat Te-ai întrupat și răstignindu-Te, Hristoase Dumnezeule, cu moartea pe moarte ai călcat. Unul fiind din Sfânta Treime, împreună mărit cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, mântuiește-ne pe noi!”.

Să ne salveze de către cine? De la ce? Hristos ne mântuiește de păcatele noastre și de Moarte, de inexistență. Iisus ne mântuiește de inexistență, oferindu-ne viața veșnică. Hristos S-a născut printre noi pentru a ne permite să ne naștem în El.

Preaiubiților, să fie acesta darul nostru - un imn, o cuvântare pentru nou-născutul Mesia, Mântuitorul nostru, în timp ce șade în ieslea din orașul Betleem: O, Ție Unuia, Iisuse, Îți rostim numele, O, Fiule al lui Dumnezeu Celui Viu, Moștenitorul, Hristosul, Cuvântul vieții, al vieții văzute, împlinirea făgăduinței Tatălui Cel veșnic, Îți rostim numele pentru a ne dărui o parte din viața Ta veșnică!

Hristos Se naște! Măriți-L!

Mesia este printre noi! Să-L întâmpinăm și să-L primim!

+ NATHANIEL

Arhiepiscop de Detroit și al Episcopiei Ortodoxe Române din America

Biserica Ortodoxă în America