„Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste, să vă apropiați” - Sf. Ioan Gură de Aur

Odată cu pregătirea deschiderii pentru public a sfintelor noastre biserici și a apropierii credincioșilor pentru a primi Sfânta și Dumnezeiasca Împărtășanie, s-a creat foarte multă dezbatere în media și între creștinii din Biserica Ortodoxă, asupra felului în care vom distribui și vom primi Trupul și Sângele Domnului prin împărtășire.

0527 impartasanie.jpg

Știm că doar în ortodoxie Sfânta Împărtășanie se distribuie din același pahar (potir) și cu aceeași linguriță.

Unii au venit cu propuneri de a o distribui cu lingurițe personale ori de unică folosință, alții au propus ca lingurița să fie dezinfectată cu substanțe comestibile dar în același timp corespunzătoare substanțelor biocide, sau alte metode inovatoare. Toate acestea se datorează fricii noastre de moarte prin posibila infectare cu CoVid 19.

Fără îndoială acestea sunt timpuri ce ne îngrijorează pe toți. Până acum, nici în mediul academic sau sanitar nu se cunoaște cu exactitate originea tulpinii acestui virus și deocamdată nimeni nu garantează eficiența posibilelor antidot-uri rezultate cu mult efort și constrânși de timp ale oamenilor de știință din cercetarea epidemiologică. Deci frica semenilor de infectare cu acest virus este una justificată ținând cont de toate aceste necunoscute. Mulți din sânul bisericii ortodoxe își pun foarte serios această problemă a distribuirii Sfintei Împărtășanii, gândindu-ne că fii/fiicele noastre, părinții noștri și chiar noi înșine vom fi expuși acestei realități în viitorul foarte apropiat când vom începe să participăm fizic la Sfânta Liturghie.

Pentru a ne regăsi confortul și liniștea noastră spirituală, vă îndemn să ascultăm cu atenție ce ne învață Sfinții Părinți ai bisericii creștine, cei care au pus bazele dogmatice ale bisericii noastre și au înțeles mult mai profund modul în care pâinea și vinul se transformă în Trupul și Sângele Mântuitorului Iisus Hristos.

Ei consideră această transformare tainică drept fiind cea mai mare minune care a existat și există pe pământ. Ei o văd ca pe pâinea vieții ce ne conduce spre Împărăția lui Dumnezeu, ca pe cea mai puternică armă împotriva puterilor diavolești, ca pe un izvor de viață veșnică sau remediu împotriva morții.

Sfântul Chiril al Alexandriei, care a trăit în secolul al III-lea, spune cu referire la Sfânta Împărtășanie:

„Așa să te împărtășești din Euharistie, crezând că ea alungă nu numai moartea, ci și bolile din noi. Căci ajungând în noi, Hristos adoarme legile sălbatice din mădularele trupului, aprinde evlavia față de Dumnezeu și omoară patimile.”

Tot Sfântul Chiril face referire la Sfânta Împărtășanie astfel:

„Precum apa dacă se pune pe foc începe să se încălzească și să clocotească, împărtășindu-se de puterea focului, tot așa și trupurile noastre, care din fire sunt trândave, dacă primesc Sfânta Euharistie cu vrednicie, se împărtășesc din firea trupului viu al Mântuitorului și nu vor rămâne în stricăciune, ci vor învia precum a zis Domnul Hristos: Cel ce mănâncă Trupul Meu și bea Sângele Meu, are viață veșnică și Eu îl voi învia în ziua cea de apoi."

Un alt sfânt al bisericii creștine, care a scris foarte mult referitor la Sfânta Împărtășanie, Sfântul Ignatie din Antiohia (Ignatie Teoforul) ce a fost urmaș direct al Sfinților Apostoli, trăind în secolul I, spune astfel într-o scrisoare adresată efesenilor:

„Sârguiți-vă dar să vă adunați mai des pentru Euharistia lui Dumnezeu și spre slava Lui. Când vă adunați des, sunt nimicite puterile satanei, iar prin unirea credinței voastre se risipește prăpădul lor. Nimic nu este mai bun ca pacea în care încetează orice război al celor cerești și pământești.”

În aceeași scrisoare, Sfântul Ignatie mai descrie Sfânta Împărtășanie ca „remediu pentru viața veșnică” sau „antidot pe care îl luăm pentru a nu muri ci a avea o viață veșnică în Iisus Hristos”.

Înțelegând aceste referiri ale Sfinților Părinți ai bisericii noastre, ne dăm seama că Sfânta Împărtășanie nu este un privilegiu individual al creștinului și nu este nici opțională. Sfânta Împărtășanie necesită o pregătire extrem de serioasă a fiecăruia dintre noi prin căința profundă pentru tot ce a fost murdar și întunecat în trecutul nostru. Sfânta Euharistie este indispensabilă unui creștin, fără de ea nu putem avea „viață veșnică în Iisus Hristos”, fără de ea nu avem vlagă pentru a ține piept ispitelor satanei, fără de ea trupurile noastre rămân în această viață pământească dar și în cea veșnică niște trupuri infectate cu virușii patimilor noastre ce vin din ispita diavolului.

Sunt motive pentru a ne îngrijora și pentru a dezbate această problemă a împărtășirii cu o singură linguriță? Cu siguranță că sunt, gândindu-ne cum am spus mai sus la toată incertitudinea acestui virus. Aceleași dezbateri sociale asupra linguriței au existat și în anii ’40, ’50 pe vremea tuberculozei sau a leprei, au existat și în anii ’80 când virusul HIV a activat codul pandemic în lume.

Biserica Ortodoxă de pretutindeni, conștientă fiind de conținutul din Sfântul Potir, a luat decizia să păstreze aceeași tradiție milenară de a nu desconsidera Sfânta Împărtășanie și a o distribui ca remediu pentru vindecare sufletească și trupească. Biserica este încrezătoare în învățătura Sfintei Evanghelii și a scrierilor patristice precum că Sfânta Euharistie, primită cu pocăință și încredere în iertarea păcatelor, este spre sănătatea noastră fizică și spirituală, și sub nicio formă spre a atenta la integritatea sau sănătatea vreunui frate creștin.

Asemenea metalului ce se „lămurește”, se purifică prin forjare (prin foc) devenind un metal de calitate fără impurități, la fel se întâmplă și cu potirul și lingurița de împărtășanie ce intră în contact cu Trupul și Sângele Domnului care este conform Sfântului Ioan Gură de Aur „foc care arde”. Lingurița care intră în „forja” duhovnicească din Sfântul Potir devine eliberată de orice formă de poluare sau necurăție și nu ar trebui să îngrijoreze pe nimeni ce se apropie „cu frică de Dumnezeu, cu credință și dragoste” pentru a se împărtăși. Dimpotrivă, „focul cel dumnezeiesc” din Sfânta Euharistie care intră în contact cu gura creștinului ne asigură curățirea întregului trup și purificarea sufletelor noastre.

Haideți să ne pregătim spiritual pentru reîntoarcerea noastră în sfintele biserici, să ne pregătim să primim fiecare Trupul și Sângele Domnului prin Împărtășanie și să îl rugăm pe Dumnezeu să ne vindece de orice suferință trupească și sufletească, să înlăture orice altă formă și mai agresivă de coronavirus cu care suntem înspăimântați zilnic, să îi mulțumim lui Dumnezeu că ne scoate sănătoși din această pandemie și să ne punem toată încrederea în Tatăl nostru cel ceresc. Amin.

A consemnat Părintele George Acsente.

ReflecțiiFlorian Ion